تبلیغات
یوگای سنا... - شاواسانا هنر تمرین کردن برای مرگ است
 
یوگای سنا...
یوگای سنا...خراسان شمالی .بجنورد
درباره وبلاگ


از امروز بگو، من از دیروز هیچ نمی دانم...
--------------------------
یوگا راه شناخت پیوند انسان با هستی...
-------------------------------
یوگای سنا: بجنورد
---------------------------

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در مورد آوای یوگا چیه؟؟؟







چهارشنبه 9 آذر 1390 :: نویسنده :
شاواسانا هنر تمرین کردن برای مرگ است، ذره ذره ، هر روز .

اگر شاگرد در طول شاواسانا حرکت نکند و مانند چوب بی حرکت باشد آنگاه شاواسانا صحیح می باشد" این جملات را پاتابی جویس می گوید . هدف از تمرین روزانه یوگا اینست که لحظه به لحظه بدون درگیر شدن با افکار و یا اندیشه فکر نکردن شاد و سرزنده زندگی کنیم.زمین چوبی ، پنجره باز ، لحاف ، بالش ، لباس و جوراب پشمی . اینجا یک چیز عمیق تری وجود دارد . در شاواسانا درصدد ایجاد یک تجربه نیستیم بلکه در حال بوجود آوردن فضایی برای بوقوع پیوستن تجربه هستیم . تجربه ای مانند زمان حال ، که همیشه منتظر فضایی برای بوقوع پیوستن است . ساختار و معماری شاواسانا بگونه ایست که پیوسته از زمینی که بر روی آن دراز کشیده ایم می خواهیم که افکار و جسم ما را تسلیم شده بپذیرد ، تا زمانیکه سازه ای که چارچوب افکار ما را می سازد از بین برود .این یک هنرِ "مردن و زنده بودن" است . افکارمان ، ما را آنقدر به خود مشغول کرده که از اکتشاف دنیای درونمان غافل شده ایم . در آخر هیچ انتخاب و گزینه ای وجود ندارد جزء مرگ . در بطن زندگی پر مشغله تان ، جایی که بدنبال چیز بهتری هستید ، توجه کنید که بودن در زمان حال بدون شک نمونه مرگی کوچک است .


به منظور رهاسازی بدن در ابتدا، فواصل و نیز در پایان انجام  یک دوره آسانا بصورت فردی و یا در قالب یک کلاس گروهی، قرار گرفتن در یکی از وضعیت‌های رهاسازی توصیه می‌شود. به این ترتیب فرد می‌تواند بدن، ذهن و تنفس را برای آغاز انجام حرکات آماده و سپس بین انجام حرکات مختلف، خستگی و انقباضات بدن را رفع کرده و نیز در پایان انجام یک دوره از حرکات، انقباضات جزئی عضلات و التهابات دستگاه تنفس را آرام نماید، با ذهنی هوشیار و با احساس آرامش و صلح درونی به دنیای بیرون از فضای فردی خود باز گردد.
وضعیت‌های رهاسازی در یوگا بسیار متنوع هستند. نوع و میزان مکث این وضعیت‌ها در روش‌های مختلف متفاوت است. با این حال یکی از وضعیت‌های مشترک و بسیار شناخته شده در تمامی روش‌های انجام آساناهای یوگا، وضعیت بدن بی‌جان یا شاواسانا است که معمولاً در پایان کلاس یا یک دوره تمرین فردی انجام می‌گیرد. قرار گرفتن در این وضعیت به ظاهر ساده یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین حرکات یوگا محسوب می‌شود.


برای تجربه این وضعیت، روی زمین دراز بکشید. پاها را با فاصله از یکدیگر قرار دهید بصورتی که انگشتان و کف پاها به سمت زمین رها شوند. سر را بلند کرده و انگشتان پا را نگاه کنید، سپس با کمک دستان پوست گردن را به سمت کف سر کشیده و به همین شکل آرام آرام سر را روی زمین قرار دهید. اگر این بخش را درست انجام داده باشید، چانه شما به حفره گردن کمی نزدیک و پوست کف سر کاملاً روی زمین پهن خواهد شد. سپس دستان را با فاصله از بدن روی زمین کاملاً رها کنید. چند ثانیه به سقف خیره شده و سپس آرام آرام اجازه دهید پلک‌ها سنگین و روی چشم‌ها قرار گیرند. تا این مرحله موفق شده‌اید بدن را به سادگی در این وضعیت قرار دهید. از این مرحله به بعد باید با آگاهی کامل به سراغ رهاسازی ذهن و دستگاه تنفس بروید. به دم و بازدم ناخودآگاه خود، توجه کنید و اجازه دهید وزن بدن با هر بازدم بیشتر و بیشتر به زمین سپرده شود و به این ترتیب آرامش را بیشتر و بیشتر تجربه کنید. آگاهی ذهن را در نقاط مختلف بدن حرکت دهید، با چشمان بسته نقاط مختلف بدن را نظاره کنید و انقباضات جزئی عضلات را از نهانی‌ترین لایه آن بصورت آگاهانه رها کنید. این بخش نیاز به تمرین و تجربه بیشتر دارد و در دفعات نخست عملی‌کردن آن تقریباً ناممکن است. با این حال یکی از نقاطی که به سادگی و با کمی توجه متوجه انقباض آن خواهید شد، عضلات شکم است. در این وضعیت به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه مکث نموده سپس به آرامی انگشتان دست و پا را حرکت داده، بدن خود را بر روی زمین احساس کرده و با چشمان بسته از سمت راست بلند شوید و بنشینید.
به یاد داشته باشید، هر چند ظاهر این وضعیت شبیه خوابیدن است اما در حقیقت نوعی استراحت آگاهانه محسوب می‌شود. بنابراین در تمام دقایق، آگاه و هوشیار باقی بمانید و هیچ‌گاه به سرعت از این حالت خارج نشوید. برای برخی از افراد بستن چشمان در این حالت باعث ایجاد ناآرامی درونی می‌شود، لذا می‌‌توانید در صورت نیاز چشم‌ها را باز/نیمه‌باز نگه دارید. همچنین برای افرادی که مبتلا ب بیماری صرع هستند پیشنهاد می‌شود، رهاسازی پایان کلاس را با قرارگرفتن در یکی از وضعیت‌‌های صحیح نشستن در یوگا و با چشمان نیمه باز انجام دهند. از آنجا که قرارگرفتن در این حالت معمولاً باعث کاهش دمای بدن به میزان چند درجه می‌شود، لذا می‌توانید قبل از رفتن به حرکت، از یک پتوی نازک یا ملحفه برای پوشاندن سطح بدن استفاده نمایید. همچنین در برخی از کلاس‌ها، کیسه سبکی برای قراردادن روی چشم‌ها به منظور افزایش تمرکز در طول حرکت، در اختیار شاگردان قرار می‌گیرد.

***هیچ‌گاه کلاس یوگا یا تمرینات فردی خود را بدون انجام شاواسانا و یا قرار گرفتن در یکی دیگر از وضعیت‌‌های رهاسازی ترک نکنید. در صورت تجربه حس خوشایند انجام این آسانا،می‌‌توانید علاوه بر  پایان حرکات، پیش از آغاز آنها و به منظور رفع خستگی در ساعت‌‌های مختلف روز نیز آن را انجام دهید.

منبع کمکی: The Sivananda Companion to Yoga






نوع مطلب : شاوآسانا (وضعیت جسد)، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :