تبلیغات
یوگای سنا... - هاست (hasta)، مودراهای دست
 
یوگای سنا...
یوگای سنا...خراسان شمالی .بجنورد
درباره وبلاگ


از امروز بگو، من از دیروز هیچ نمی دانم...
--------------------------
یوگا راه شناخت پیوند انسان با هستی...
-------------------------------
یوگای سنا: بجنورد
---------------------------

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در مورد آوای یوگا چیه؟؟؟







شنبه 19 آذر 1390 :: نویسنده :
هاست (hasta)، مودراهای دست

که با تمرکز همراه هستند و سیر پراناهای جذب شده به وسیله ی دستها را به بدن بازمی گردانند. مودراهای مرتبط با شست و انگشت اشاره، در هر حرکت طریف، موتور مغز را به کار می اندازند و سبب می شوند توده ای از انرژی تولید کنند، و با حرکت به سمت پائین و دستها دوباره به مغز برگردانده شوند و آگاهی ذهنی را باطنی کنند، سبب درون نگری شده، و پنج روش زیر را شامل می شوند:
گیانا مودرا (Gyana mudra)
چین مودرا (Chin mudra)
یونی مودرا (Yoni mudra)
بهیراوا مودرا (Bhairava mudra)
هریدایا مودرا (Hridaya mudra)

گیانا مودرا (Gyana mudra)


 گیانا مودرا (اشاره به وضعیت روانی دانش)
در یک وضعیت ساده مراقبه بنشینید.
انگشتان سبابه ی هر دو دست را به نحوی خم کنید که نوک انگشت اشاره، ریشه ی انگشت شست را لمس کند و سه انگشت دیگر هر دست را به طوری که اندکی از هم جدا باشند راست نگه دارید.
دستها را روی زانوها قرار دهید، کف دستها رو به زمین، دستها را وانهاده کنید.


چین مودرا (Chin mudra)  چین مودرا (آگاهی روان)

چین مودرا همان گیانا موردرا است با این تفاوت که کف دستها روی زانوها رو به بالا هستند.
زمان: در موقع مراقبه، مراقبه کننده باید حتماً یکی از این دو حالت را در طول مراقبه اجرا کند.
تنوع: گیانا یا چین مودرا اغلب با اتصال نوک انگشتان اشاره و شست به هم تشکیل می شوند، به صورتی که یک دایره را تشکیل دهند. تمرین کننده ممکن است این تنوع را کم اهمیت تلقی کند و تصور کند که در مراقبه ی عمیق و از دست دادن آگاهی، انگشتان از هم جدا می شوند. این دو مودرا، اصلی و تنوع هر دو تاثیر یکسان دارند.
تذکر تمرین: اثر گیانا یا چین مودرا بسیار ظریف است و تمرین کننده نیاز به حساسیت زیاد دارد تا تغییرات هوشیاری را که با تمرین حاصل می شود، درک کند، چه زمانی که ذهن مقید مودرا می شود و چه زمانی که علائم درونی استحاله کی گردند.
توجه: واژه ی «گیانا» به معنی عقل یا دانش است. بنابراین گیانا مودرا حالتی از درک مستقیم است. از سوی دیگر واژه ی «چین» از ریشه ی «چیت» یا «چیتا» گرفته شده است که به معنی شعور است. بنابراین چین مودرا حالت روانی هوشیاری است. حلقه ی کوچک و انگشت میانی برای سه گونا (کیفیت های طبیعی) نماد شده اند و به تاماس، راجا و ساتوا اشاره دارند. برای پیشرفت در دانش، این سه کیفیت باید تصفیه شوند. انگشت اشاره به جیوآتما (هویت شخصی)، شست به سوپرمن (هوشیاری) اشاره دارند. در گیانا و چین مودرا هویت شخصی (انگشت اشاره) زیر نظر آگاهی (انگشت شست) است. هر چند انگشت اشاره انگشت شست را لمس می کند. نماد این حرکت اتحاد و نیرو است.


یونی مودرا (Yoni mudra) یونی مودرا (سرچشمه ی روان)
 
در حالت مراقبه بنشینید. ستون فقرات و سر را راست نگه دارید.
کف دست ها را روی هم بگذارید. انگشتان روی هم و مستقیم و دور از بدن باشند.
کمی آن ها را بگردانید و انگشتان وسط را در زیر حلقه برگردانید تا پشت دست ها را لمس کنند.
حلقه و انگشتان میانی اتصال جزئی دارند.
بند اول انگشتان شست را به هم متصل کنید. آن ها را به سمت بدن ببرید و به شکل رحم درآورید (مطابق شکل).
فایده: این به هم پیوستن انگشتان در این تمرین باعث به وجود آوردن تماس انرژیک بین دست راست و چپ می شود و نه تنها باعث تعادل انرژی ها در بدن می شود بلکه تعادل را بین نیمکره ی راست و چپ مغز نیز برقرار می سازد. با به هم پیوستن انگشتان میانی و شست جریان پرانا تشدید می شود. این مودرا بدن و ذهن را برای مراقبه، تمرکز آگاهی برتر و وانهادگی جسمی آماده می سازد و باعث تقویت پرانا در بدن می شود. این حرکت باعث کشیده شدن آرنج ها و در نتیجه باز شدن قفسه ی سینه می شود.
تنوع: یونی مودرا می تواند با اتصال انگشتان میانی تشکیل شود. حلقه با انگشتان کوچک بدون برگرداندن آن ها شکل می گیرد و انگشتان شست همدیگر را در جلو انگشتان اشاره قطع می کنند.
توجه: «یونی» به معنی رحم یا منبع است. یونی مودرا در اصل جزئی از نادا یوگا است.

بهیراوا مودرا (Bhairava mudra) بهیراوا مودرا (وضعیت هراس انگیز)
 
در یکی از وضعیت های مراقبه که احساس راحتی می کنید بنشینید و ستون فقرات و سر را مستقیم نگاه دارید. پشت دست راست را بر روی کف دست چپ قرار دهید به طوری که کف هر دو دست سمت بالا باشند و روی هم قرار گیرند.
چشم ها را ببندید و بدن را وانهاده کنید. در طول مراقبه وضعیت را حفظ کنید.
تنوع: موقعی که دست چپ روی نوک دست راست قرار می گیرد نام تمرین بهیراوی مودرا می شود. بهیراوی مونث بهیراوا است.
توجه: بهیراوا هیئت ستمکاری لرد شیوا است، که مسئول انهدام هستی است.
دو دست به نادی های آیدا و پینگالا و اتحاد روح فردی با آگاهی عالی اشاره می کند.
در تمرینات پراناویدا از بهیراوا استفاده می شود اما در تمرینات پرانایاما و مراقبه نیز ممکن است این مودرا به کار گرفته شود.

هریدایا مودرا (Hridaya mudra) هریدایا مودرا (اشاره ی قلبی)
 

در وضعیت راحت مراقبه با ستون فقرات و سر راست بنشینید.
نوک انگشت اشاره را در ریشه ی انگشت شست قرار دهید، مانند وضعیت چین یا گیانا مودرا. بند اول سه انگشت شست، میانی و ماقبل آخر (انگشتری) را به هم متصل کنید تا آن ها یکدیگر را لمس کنند. انگشت کوچک مستقیم باقی می ماند.
دست ها را روی زانو ها قرار دهید به طوری که کف دست ها به سمت بالا باشد.
چشم ها را ببندید و بدن را وانهاده کنید، وضعیت را در طول مراقبه حفظ کنید.
زمان: این وضعیت را برای 30 دقیقه حفظ کنید.
آگاهی: فیزیکی - روی تنفس در سطح سینه. / روحی - روی چاکرای آناهاتا.
فایده: این مودرا جریان پرانا را از دست ها به ناحیه ی قلب بر می گرداند و انرژی حیاتی را در قلب فیزیکی بهبود می بخشد. اتصال انگشت میانی و کوچک به طور مستقیم نادی ها را به هم مربوط می کند تا به قلب پیوند یابند. انگشت شست جریان پرانا را مسدود می کند و مانند یک مولد برق روی قلب عمل می کند تا جریان پرانا را از دست ها به سوی قلب منحرف کند. از این رو به عمل قلب کمک می کند.
این تمرین برای قلب مفید است و بیماران قلبی می توانند برای شفا و آرامش قلب خود آن را به کار گیرند، حتی در حمله های اتفاقی قلب. با توجه به اینکه قلب مرکز هیجان هاست این تمرین می تواند به از بین بردن هیجان کمک کند.

 



نوع مطلب : مودرا ( حرکت دست و انگشتان )، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :